Pàgina d'inici > Setmana dels mitjans digitals > 2005. La participació dels usuaris en els mitjans digitals

2005. La participació dels usuaris en els mitjans digitals

3r Seminari Internacional de Periodisme Digital
La participació dels usuaris en els mitjans digitals (20 d’octubre de 2005)

(per Toni Dalmau)

Sílvia Llombart, directora del diari digital laMalla.net

Obrir la web a la participació de l’audiència fidelitza als lectors i ajuda a crear una comunitat al voltant del mitjà. Llombart va explicar que un dels objectius d’aquest mitjà públic de la Diputació de Barcelona és convertir al lector en protagonista o part implicada en la notícia, seguint el model de l’anomenat periodisme participatiu.

A la curta història de la comunicació digital s’han produït tres fases cronològiques que responen a tres models diferents:

  • Periodisme 1.0: es limita a bolcar el contingut del paper a la xarxa (per exemple El Punt Digital)
  • Periodisme 2.0: inclou continguts específics per la web (per exemple l’actualització de notícies)
  • Periodisme 3.0: és obert a la participació dels lectors (amb els fòrums, enquestes etc)

LaMalla.net s’inclou dins aquest darrer model oferint a la seva audiència diverses formules de participació.

  • Els fòrums
    Estan integrats a cada informació. Al final de cada notícia hi ha un llistat amb les opinions dels lectors i una finestra on s’hi pot deixar un nou escrit. No exigeixen registre previ ni adreça de correu. El comentari s’afegeix a l’instant sense haver de comptar amb el vist-i-plau previ de la Malla.net.Segons Llombart, cada dia es reben uns 500 missatges els quals són supervisats posteriorment des del sistema de gestió de continguts. En el cas que algun d’ells incompleixi els criteris de respecte a les persones, és esborrat.També hi ha l’anomenat “Fòrum d’experiències compartides”, dedicat al temps de vacances i en el qual els lectors intercanvien opinions sobre destins, hotels etc.
  • Les notícies
    LaMalla.net esperona als lectors ha convertir-se en generadors d’informació enviant-hi notícies dels seus municipis acompanyades de fotos i vídeos. Segons la directora, s’estan rebent moltes fotografies, però, en canvi, la tramesa de vídeos és encara molt reduïda.
  • L’àlbum dels lectors
    Més enllà de l’àmbit estrictament informatiu, la web disposa d’una secció anomenada “L’àlbum dels lectors” en la qual, des de casa, s’hi poden penjar fotos.
  • Les entrevistes
    LaMalla.net organitza entrevistes en directe a personatges coneguts i els lectors envien les preguntes.
  • Enquestes
    Cada setmana es posa a la portada una nova enquesta.
  • Personalització de la web
    Cada lector pot personalitzar la portada de la web al seu gust fent-hi sortir com a notícies destacades les de les temàtiques que l’interessen. S’ha optat per un model mixt: a més de les temàtiques escollides hi apareixen també algunes notícies triades per la redacció.
  • La relació instantània amb els lectors
    El nivell de participació de l’audiència és tan alt que s’ha hagut de destinar una persona dedicada només a la gestió de tots aquests temes. El criteri és que la relació amb el lector ha de ser instantània i per tant quan arriba un email, la resposta sempre és immediata. Fora de l’horari de treball d’aquest redactor, la seva feina és assumida per un altre periodista.
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari